سنگ بادبر چیست و چه ویژگی هایی دارد

سنگ بادبر چیست و عوامل موثر بر قیمت سنگ بادبر

استعلام سریع

فهرست مطالب

سنگ‌ بادبر یکی از انواع سنگ که با نام سنگ‌ مالون نیز شناخته می‌شود. یکی از انواع سنگ‌های ساختمانی است که پس از استخراج دارای شکل خاصی نیست. و با پتک یا دستگاه بادبر به شکل مکعب مستطیل و ناهموار درمی‌آید.

به طور کلی سنگ‌های ساختمانی از هزاران سال پیش برای ساخت پناه‌گاه و خانه مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. و به مرور زمان و پیشرفت تکنولوژی نیز روزبه‌روز بر کاربردهای آن‌ها افزوده شده است.

سنگ های طبیعی

به نحوی که در حال حاضر سنگ‌های طبیعی علاوه بر استفاده در بخش‌های مختلف ساختمان از جمله نما، کف‌پوش، پله، سرویس‌های بهداشتی و…. در ساخت انواع مصنوعات سنگی و محصولات دکوراتیو نیز کاربرد دارند.

به علاوه این، سنگ‌های طبیعی انواع بسیار متنوعی دارند. و هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های ظاهری و غیرظاهری و کاربردهای مخصوص به خود را دارند. سنگ بادبر نیز یکی از این نوع سنگ‌هاست. که در ادامه به معرفی سنگ، ویژگی‌ها و کاربرد آن و موارد دیگر می‌پردازیم. لطفا با ما همراه باشید.

معرفی سنگ بادبر

سنگ بادبر چیست؟سنگ بادبر در واقع یکی از انواع سنگ‌ها مانند مرمریت،  سنگ تراورتن و… نمی باشد. و در واقع هر یک از سنگ‌های نام‌برده می‌توانند به سبک بادبر تولید شوند. این سنگ بلافاصله پس از استخراج از معادن هیچ‌گونه شکل خاصی ندارد.

و با استفاده از پتک یا دستگاه بادبر به صورت‌ مکعب مستطیل درمی آید. و سطح آن هم زبر و ناهموار می‌شود. پس از آن در کارخانه‌های سنگبری سطح نمای سنگ به شکل چهارگوش مربع یا مستطیل در خواهد آمد.

این عملیات معمولا برای از بین بردن درزهای قائم و افقی در دیوارهای موجدار انجام می‌گیرد. تا سطح دیواره ی آن دارای نظم مشخص و یکسانی داشته باشد.

هرچقدر ضخامت سنگ‌های بادبر بیشتر باشد، پتک باید با قدرت بسیار بیشتری بر سنگ فرود آید. در این صورت در موقع چکش خوردن قسمت‌های بیشتری از سنگ جدا میشود. و در نهایت سطح کوچکی از آن باقی می‌ماند.

 

ویژگی های ظاهری سنگ بادبر
ویژگی های ظاهری سنگ بادبر

ویژگی‌های ظاهری سنگ‌ بادبر

همان‌طور که قبلا بیان شد، سنگ بادبر از انواع مختلف سنگ‌های ساختمانی مانند تراورتن، مرمریت، چینی و… به دست می‌آید. بنابراین کاملا واضح است که مشخصات ظاهری این سنگ‌ها در سنگ بادبر نیز هویدا خواهد بود. به عنوان مثال، از آن‌جایی که سنگ‌های مرمریت دارای رنگ‌های بسیار متنوعی است. و بر روی برخی از آن‌ها رگه‌های بسیار زیبایی دیده می‌شود.

ویژگی های سنگ بادبر مرمریت

  سنگ بادبر مرمریت نیز دارای این ویژگی‌های ظاهری است. و زمانی که به شکل بادبر تولید می‌شود، نیز به دلیل ضربه‌هایی که بر آن فرود می آید و ناهمواری‌هایی که بر روی سطح آن ایجاد می‌گردد، ظاهر بسیار زیبا و متفاوتی به خود خواهد گرفت.

سنگ بادبر اصولا در اندازه های ۱۵×۳۰  و با ضخامت‌های مختلف تولید و فرآوری می‌شود. هرچند سطح سنگ‌های بادبر معمولا زبر و ناهموار است. و اصولا حالت صیقلی ندارند، اما گه‌گاه به صورت صیقلی اما با دور لب پر نیز تولید میشوند. و ظاهر کاملا متفاوتی را به نمایش می‌گذارند.

مزایا و معایب سنگ بادبر

مزایا
ظاهر زیبا و منحصربه‌فرد
اگرچه در حال حاضر بسیاری از سازندگان، سنگ‌های پولیش خورده و درخشان را ترجیح می‌دهند، اما این سبک نیز به دلیل ظاهر خاص خود و اینکه یادآور طبیعت است، طرفداران مخصوص به خود را دارد.

مقاومت بالای سنگ در برابر تغییرات جوی

سنگ بادبر در مقابل سرما و گرمای هوا مقاومت نسبتا خوبی دارند. و به همین دلیل برای کاربرد در نمای ساختمان مناسب است.

مقاومت فشاری مناسب
سنگ‌های بادبر سختی بالایی دارند و در  برابر  فشار کاملا مقاوم هستند.

قیمت مناسب
سنگ بادبر به دلیل ریزبار بودن قیمت مناسبی دارد و همین امر موجب جذب مشتری می‌شود.

حمل‌ونقل آسان
جابه‌جایی این نوع سنگ به دلیل ابعاد بسیار  کوچک آن بسیار راحت است.

معایب سنگ

نظافت سخت و دشوار
تمیز کردن و نظافت سنگ بادبر به دلیل سطح زبر و ناهمواری که دارد، بسیار سخت و پیچیده است.
نصب زمان‌بر
کوچک بودن ابعاد این سنگ اگرچه نصب آن را از جهتی ساده می‌کند، اما زمان بسیار زیادی می‌گیرد.
وزن زیاد
هرچند سنگ‌ بادبر اندازه‌های بسیار کوچکی دارد، اما از وزن نسبتا زیادی برخوردار است. و همین امر در نصب سنگ برای نما مشکلات متعددی ایجاد می‌نماید.

انواع کاربرد سنگ بادبر

سنگ بادبر دارای کاربردهای متنوعی است که در ادامه به معرفی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.
نمای ساختمان
یکی از مهم‌ترین کاربردهای این سنگ‌ استفاده از آن در نمای ساختمان‌ است‌. با وجود فراوانی و محبوبیت سنگ‌های صیقل خورده، همچنان افراد زیادی وجود دارند. که سنگ‌های زبر و ناهموار را برای نمای ساختمان خود ترجیح می‌دهند.

کف‌پوش فضاهای مختلف

سنگ بادبر می‌تواند در فضاهای داخلی و خارجی به عنوان سنگ‌فرش مورد استفاده قرار گیرد. به ویژه در نظر داشته باشید که استفاده از این سنگ در مکان‌هایی که به هر دلیل نباید لیز باشند، بسیار مناسب و کارآمد خواهد بود.

ساخت شومینه و آلاچیق

مدل ناهموار و طبیعی سنگ بادبر باعث می‌شود تا استفاده از این سنگ برای ساخت شومینه، آلاچیق و تزئین دیوار پشت تلویزیون گزینه مناسبی باشد.

سنگ‌ بادبر
مزایای استفاده از سنگ بادبر

سنگ پله

کاربرد سنگ بادبر برای ساخت پله به ویژه در مواردی که ترجیح بر سر نبودن سنگ است، بسبار توصیه می‌شود.
دیوار مکان‌های مختلف
سنگ بادبر برای پوشش دیوارهای مختلف به ویژه دیواره باغ‌ها کاربرد فراوانی دارد. در واقع سطح ناهموار و زبر این سنگ باعث می‌شود تا حالت طبیعی باغ کاملا حفظ شود.

انواع سنگ بادبر بر اساس جنس

در مباحث قبل به این نکته اشاره شد که سنگ بادبر از سنگ‌های مختلفی مانند تراورتن، مرمریت، چینی و… به دست می‌آید. بنابراین جنس این سنگ، متاثر از نوع سنگی است که به شکل بادبر تولید و فرآوری شده است. در حاضر در ایران برخی از انواع این سنگ‌ها و نه همه آن‌ها، به این شکل تولید می‌شوند که در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

سنگ مرمریت بادبر

از میان سنگ‌های مرمریت در ایران تعدادی از آن‌ها مانند سنگ مرمریت جوشقان، مرمریت هرسین، سنگ مرمریت نجف‌‌آباد، مرمریت لاشتر و سنگ مرمریت ارسنجان به شکل بادبر به فرآوری می‌رسند.

سنگ تراورتن بادبر

از میان سنگ‌های تراورتن، سنگ تراورتن کاشان، تراورتن اصفهان، عباس‌آباد، دره بخاری، کمشجه، آبگرم و حاجی آباد در مدل‌های بادبر نیز به تولید و فرآوری می‌رسند.

سنگ چینی یا کریستال

 

سنگ‌های چینی ازنا، قروه و مهم‌تر از همه سنگ ‌چینی لایبید به شکل سنگ بادبر نیز درآمده و مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته‌اند.

سنگ لایم‌استون

سنگ لایم‌استون یکی دیگر از سنگ‌هایی است که به صورت بادبر نیز فرآوری می‌گردد. سنگ لایم‌استون سمیرم، لایم‌استون مرودشت و سنگ لایم‌استون اسلام‌آباد از این دسته‌اند.

انواع سنگ بادبر بر اساس رنگ

از آن‌جایی که اصلی‌ترین و پرکاربردترین سنگ‌های بادبر در دسته سنگ‌های مرمریت و تراورتن قرار می‌گیرند. و این دو نوع سنگ نیز از تنوع رنگی بسیار بالایی برخوردار هستند. بنابراین سنگ‌های بادبر نیز به طور کلی رنگ‌های کاملا متنوعی داشته و از این لحاظ محبوبیت نسبتا بالایی دارند. به عنوان مثال رنگ‌های سنگ‌ بادبر از روشن‌ترین آن‌ها یعنی سفید تا تیره‌ترینشان که رنگ مشکی است، متغیرند.

در این میان رنگ‌های مختلف دیگری مانند کرم، خاکستری، شکلاتی، قهوه‌ای، قرمز، زرد، صورتی و … نیز وجود دارند. که هر کدام از آن‌ها در بخش‌های مختلفی از ساختمان و با توجه به هماهنگی با رنگ دیگر اجزای دکوراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما در حالت کلی می‌توان رنگ‌هایی مانند سفید، کرم، شکلاتی و مشکی را در انواع مختلف سنگ بادبر در مقایسه با سایر رنگ‌ها، محبوب‌تر و پرکاربردتر دانست. به همین دلیل معمولا این نوع از سنگ‌های بادبر در بازار سنگ از قیمت بالاتری هم برخوردارند.

انواع سنگ بادبر بر اساس ضخامت و نوع کاربرد

سنگ بادبر ۵/۱سانتی‌متری 

در حال حاضر سنگ ۵/۱سانتی به عنوان نازکترین نوع بادبر شناخته شده که تنها لبه‌های سنگ اندکی لب‌پر می‌شوند. به همین دلیل این سنگ وزن و قیمت پایینی هم دارد. فرآوری این نوع سنگ معمولا به منظور صادرات آن به کشور عراق انجام می‌گیرد.

سنگ‌ بادبر ۲ سانتی‌متری

گوشه‌های این نوع سنگ در مقایسه با سنگ ۵/۱سانتی‌متری بیشتر شکسته شده، حالت طبیعی‌تری داشته، فروش بالا و کاربردهای متعددی دارد. به عنوان مثال از این سنگ می‌توان به عنوان کف‌پوش فضاهای داخلی، تزئین دیوارهای داخلی، پوشش پله، قرنیز و… بهره برد. سنگ ۲ سانتی‌متری به دلیل ضخامت پایین جذب آب نسبتا بالایی دارد، بنابرایت بهتر است در محیط‌های خارجی ساختمان مورد استفاده قرار نگیرد.

سنگ بادبر ۳ سانتی‌متری

این سنگ که با نام سنگ نیمه‌ضخیم نیز شناخته می‌شود، از دو نوع قبلی نسبتا گران‌تر بوده و معمولا برای پوشش کف در قسمت‌های مختلف ساختمان کاربرد خواهد داشت.

سنگ بادبر ۴ سانتی‌متری

سنگ ۴ سانتی‌متری ضخیم‌ترین نوع سنگ‌های بادبر بوده و تمامی سطح آن تاحدود زیادی بادبر می‌شود. در نتیجه این سنگ از تمامی نمونه‌های دیگر سنگین‌تر و گران‌تر است. چنین ضخامتی موجب می‌شود تا این سنگ ‌برای استفاده در کف فضاهای خارجی به ویژه قسمت‌های ماشین‌رو مناسب باشد.

عوامل موثر بر قیمت سنگ بادبر

نوع سنگ
اینکه چه نوع سنگی، به شکل بادبر فرآوری و به بازار عرضه شده است، تاثیر زیادی در میزان قیمت آن‌ خواهد داشت. به عنوان مثال سنگ‌های چینی بادبر قیمت کمتری در مقایسه با سنگ تراورتن یا مرمریت دارند. به علاوه معدنی که سنگ از آن استخراج می‌گردد نیز در قیمت آن موثر خواهد بود.

ضخامت سنگ

همان‌طور که بیان شد سنگ بادبر در ضخامت‌های مختلفی تولید شده و هر چقدر این ضخامت بیشتر باشد، به همان نسبت سنگ گران‌تر خواهد بود.

رنگ سنگ
سنگ‌ بادبر از رنگ‌بندی متنوعی برخوردار است، اما در این میان تعدادی از آن‌ها از جمله رنگ‌های سفید، کرم، شکلاتی و مشکی قیمت بالاتری دارند.

نوع فرآوری و سورت سنگ
سنگ بادبر نیز مانند سایر سنگ‌های ساختمانی به شکل‌های مختلفی فرآوری شده و بنابراين در سورت‌های متفاوتی مانند سورت سوپر، ممتاز، درجه یک و درجه دو قرار می‌گیرند.  هر چقدر دستگاه‌ها و مواد استفاده شده در مرحله فرآوری پیشرفته‌تر و با کیفیت‌تر باشند، سورت سنگ و قیمت آن بالاتر خواهد بود.

جمع‌بندی
امروزه سنگ‌های استخراج‌شده از معادن به اشکال مختلفی مانند لاشه، قواره، بادبر و… درآمده و پس از فرآوری و سورت‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرند. سنگ بادبر یا مالون یکی از این نمونه هاست که اگرچه در مقایسه با سال‌های گذشته از محبوبیت آن به نسبت کاسته شده، اما همچنان طرفداران خاص خود را داشته و در بخش‌های زیادی از ساختمان‌های مختلف و حتی پیاده‌روها، تونل‌ها و پل‌ها  نیز به کار برده می‌شوند.

این سنگ‌، اصولا از سنگ‌های گوناگونی مانند سنگ مرمریت، تراورتن، چینی و لایم استون به دست می‌آید و رنگ‌بندی، ضخامت، مزایا، معایب و کاربردهای بسیار متنوعی دارد. همه این عوامل در کنار هم باعث می‌شود تا قیمت سنگ‌های بادبر کاملا با یکدیگر متفاوت باشند. بخش قابل توجهی از سنگ‌های بادبر به ویژه انواع نازک‌تر آن علاوه بر مصرف داخلی، به کشورهای دیگر از جمله کشورهای همسایه نیز صادر می‌شوند و می‌توانند ارزآوری بسیار خوبی برای کشور به همراه داشته باشند.