سنگ های ساختمانی

انواع سنگ ساختمانی رنگی

سنگ های ساختمانی از بهترین متریال ها برای نما هستند. سنگ نمای رومی یکی از مشهورترین و محبوبترین مصالح برای نما محسوب می شود.

استعلام سریع

فهرست مطالب

سنگ‌های ساختمانی یکی از انواع مصالحی هستند که از گذشته‌های دور تا کنون کاربرد زیادی در صنعت ساختمان‌سازی داشته‌اند. امروزه با وجود مصالح متعدد دیگری که وارد دنیای ساخت‌وساز شده‌اند، سنگ طبیعی همچنان در مرکز توجه معماران و خریداران قرار داشته و از فروش نسبتا خوبی برخوردار است.

دلیل این امر نیز به مزایای متعدد سنگ مانند دوام و طول عمر بالا، استحکام و

 سنگ های ساختمان مقاومت مناسب، رنگ‌بندی بسیار زیبا و متنوع و مواردی از این قبیل بازمی‌گردد.

 سنگ های ساختمانی طبیعی 

در حال حاضر بسیاری از معماران و طراحان دکوراسیون ترجیح می‌دهند تا حداقل در بخش‌هایی از بنا، سنگ‌های طبیعی زیبا را با رنگ‌های بی‌نظیر و فوق‌العاده‌ای که دارند، مورد استفاده قرار دهند.

در این صورت کاربرد سنگ علاوه بر ایجاد زیبایی، با القای حس طبیعت احساسی بسیار دلپذیر و لذت‌بخش را در ساکنان آن‌ مکان و سایر افراد ایجادخواهد کرد. قصد ما در این مقاله این است که شما را با سنگ‌های طبیعی ساختمانی با رنگ‌های متنوع و از جنس‌های مختلف آشنا نماییم. لطفا در ادامه با ما .همراه باشید

انواع سنگ ساختمانی


سنگ‌های طبیعی ساختمانی از لحاظ نوع و جنس، انواع مختلفی دارند. هر یک از آن‌ها ویژگی‌های ظاهری و غیر ظاهری متفاوتی داشته و به همین دلیل کاربردهای متنوعی نیز دارند. به عنوان مثال سنگ‌های تراورتن، مرمر، مرمریت، گرانیت و چینی از مهم‌ترین و پرکاربردترین این سنگ‌ها بوده و موارد استفاده هرکدام از آن‌ها نیز متفاوت با دیگری است.  مثلا امروزه سنگ‌های تراورتن بیشترین کاربرد را در نمای ساختمان داشته و از سنگ‌های دیگر مانند مرمر، مرمریت و گرانیت کمتر استفاده می‌شود.

گرانیت به دلیل استحکام و مقاومت بسیار بالا و به نوعی به دلیل قرار گرفتن در رده سخت‌ترین سنگ‌های ساختمانی، کاربرد بالایی در سنگ‌فرش اماکن عمومی و پرتردد سازمان‌های اداریی، مراکز تجاری؛ متروها و… دارد.

مرمر و مرمریت به دلیل زیبایی چشم‌نواز بیشتر به عنوان کف‌پوش فضاهای داخلی استفاده میشوند. و مرمریت کاربردهای دیگری مانند سنگ کابینت و کانتر آشپزخانه، تزئین آسانسور، پله و دیواره آن و… را نیز بر عهده دارد. سنگ چینی نیز به عنوان یک سنگ همه‌کاره در بخش‌های مختلفی از ساختمان مورد استفاده قرار گرفته و در پروژه‌های انبوه‌سازی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سنگ تراورتن رنگی


تراورتن یکی از انواع سنگ‌های طبیعی ساختمانی بوده که در کشور ایران معادن متعدد و فروانی دارد. روش‌های جلادهی و نگهداری تراورتن و فرآوری آن بسیار ساده بوده و به همین دلیل از قیمت مناسبی نیز برخوردار است. اگرچه سنگ تراورتن کاربردهای متعددی دارد، اما در سال‌های اخیر با برطرف شدن عیوب آن از طریق پیشرفت علم و تکنولوژی، استفاده فراوانی در تزئین نمای انواع ساختمان پیدا کرده است. طیف رنگی سنگ‌های تراورتن بسیار متنوع بوده و از رنگ‌های روشن تا تیره را در بر می‌گیرد. 

رنگ های متنوع سنگ

هرچند در میان تمام رنگ‌ها مانند سفید، کرم، طوسی، طلایی، قرمز، قهوه‌ای، 

لیمویی، گردویی و…، رنگ‌های روشن‌تر مانند سفید و کرم از محبوبیت بسیار بیشتری برخوردارند. اما استفاده از نمونه‌های دیگر نیز طرفداران خاص خود را دارد. به عنوان مثال کاربرد رنگ‌های تیره‌تر به صورت ترکیبی با انواع روشن آن برای پوشش نمای ساختمان، بسیار منحصربه‌فرد و زیباست. به علاوه در بخش‌های داخلی فضای ساختمان نیز با توجه به سلیقه سازنده، مالک یا طراح دکوراسیون و با توجه به رنگ‌کلی دکوراسیون داخلی، .رنگ‌های مختلف دیگر مانند قرمز، طلایی و… براي کف‌پوش، تزئین دیوار، سنگ کابینت و کانتر آشپزخانه و مواردی از این قبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد

سنگ مرمریت رنگی


اگر بخواهیم یکی از سنگ‌های ساختمانی با تنوع رنگی بسیار بالا را نام ببریم، باید به سنگ محبوب و پرطرفدار مرمریت اشاره نماییم. این سنگ با دارا بودن بیشترین تعداد معادن در سطح کشور، فراوانی زیاد و تنوع رنگی بسیار زیادی دارد. تنوع طرح و رنگ سنگ مرمریت به عوامل متعددی مانند نوع کانی‌های تشکیل‌دهنده آن، شرایط تشکیل سنگ، عوامل خارجی و فرآیندهای زمین‌شناسی بازمی‌گردد. طیف رنگی سنگ مرمریت از رنگ‌های سفید، کرم، خاکستری، شکلاتی، تا مشکی، آبی، سبز، قرمز، صورتی و آبی متغیر است.

تا مدت‌ها رنگ سفید و کرم محبوبیت بیشتری در مقایسه با سایر رنگ‌های این سنگ داشتند، اما امروزه از رنگ‌های دیگر و به ویژه رنگ مشکی نیز در ساخت‌وساز فضای داخلی ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی بیشترین کاربرد سنگ مرمریت، کف‌پوش داخلی فضاهای مختلف است که در این میان، در مکان‌های کوچکتر برای بزرگتر و روشن‌تر دیده شدن فضا از رنگ‌های روشن استفاده می‌شود و رنگ‌های تیره‌تر به ویژه رنگ مشکی در اماکن بزرگ و پرنور کاربرد بالایی دارند.


سنگ گرانیت رنگی


گرانیت یکی از سنگ‌های ساختمانی با سختی و مقاومت بسیار بالاست. در واقع سنگ گرانیت را می‌توان سخت‌ترین سنگ طبیعی ساختمانی به شمار آورد که در کنار این ویژگی‌ و مزایای متعدد دیگر، رنگ‌بندی متنوعی نیز دارد و به راحتی می‌تواند سلیقه های مختلف را به خود جلب نماید. به عنوان مثال رنگ‌هایی مانند سفید، سیاه، قرمز، صورتی، بنفش، شکلاتی، سبز و… در رنگ‌بندی این نوع سنگ قرار گرفته و همین امر در افزایش کاربردهای آن نقش بسزایی ایفا می‌نماید.

 سنگ‌ گرانیت به‌دليل استحکام و مقاومت بالا در برابر ضربه، فشار و سایش و مقاومت در برابر مواد شوینده و اسیدی، در بخش‌های مختلفی از ساختمان قابلیت استفاده دارد. اما شاید بتوان بیشترین کاربرد گرانیت را در کف‌پوش و سنگ پله مکان‌های عمومی و پرتردد مانند ایستگاه‌های مترو، ساختمان‌های اداری، بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها و… دانست. رنگ‌بندی متنوع این سنگ نیز باعث می‌شود تا با توجه به دکوراسیون مکان مورد نظر و رنگ دیوارها و سایر تجهیزات، رنگ سنگ‌گرانیت نیز انتخاب شده و مورد استفاده قرار گیرد.

سنگ مرمر رنگی


سنگ مرمر را می‌توان لوکس‌ترین و گران‌قیمت‌ترین سنگ طبیعی ساختمانی در کشور ایران دانست. مرمر نوعی سنگ دگرگونی آهکی بوده و اصلی‌ترین کانی تشکیل‌دهنده آن نیز کلسیت است. این سنگ با استحکام و مقاومت مناسب، صیقل پذیری بسیار عالی، قابلیت عبور نور و رنگ‌بندی بسیار زیبا و متنوع محبوبیت بالایی در ایران و سایر کشورهای دنیا دارد.

سنگ مرمر به دلیل قیمت بالایی که دارد، قابلیت استفاده در هر نوع مکانی را نداشته و معمولا در پروژه‌های بسیار لوکس و مدرن و محوطه اماکن مقدس مذهبی مانند حرم مطهر امام رضا (ع) و حرم حضرت معصومه و علاوه بر آن ساخت وسایل و مجسمه‌های تزئینی لوکس به کار می‌رود. رنگ‌های این سنگ‌ عبارتند از سفید، آبی، فیروزه‌ای، صورتی، سبز، پرتقالی، دودی یا مشکی، عسلی و آبرنگی. هر چند رنگ‌های مختلف این سنگ دارای کاربردهای متعددی هستند، اما رنگ سفید آن به دلیل عبور نور بیشتر، معمولا

استفاده بیشتری در کفپوش فضاهای مختلف دارد.

کاربردهای سنگ‌های ساختمانی رنگی


در حالت کلی و در مورد تمامی سنگ‌های ساختمانی، می‌توان سنگ‌های روشن مانند سفید و کرم را دارای محبوبیت بیشتری دانست. اما در سال‌های اخیر سنگ‌های ساختمانی با رنگ‌های متفاوت دیگر نیز طرفداران نسبتا زیادی پیدا کرده و توانسته‌اند به فروش قابل توجهی دست پیدا کنند. به عنوان مثال اگرچه تم اصلی رنگ نمای ساختمان‌های مختلف معمولا سفید یا کرم است، اما ترکیب آن با رنگ‌های تیره‌تر نیز می‌تواند نمای بسیار خاصی ایجاد کرده و ظاهر متفاوتی را در معرض نمایش قرار دهد.

 و یا رنگ‌های متفاوت می‌توانند با توجه رنگ‌ اصلی دکوراسیون فضاهای مختلف مورد استفاده واقع شده و یا در ساخت مجسمه و تزئینات دکوری به کار برده شوند. سنگ‌های ساختمانی رنگی برای سنگ‌فرش فضاهای داخلی و خارجی، قاب آسانسور، تزئین دیوارهای داخلی وخارجی، سنگ‌ کابینت و کانتر آشپزخانه، سنگ کف و دیواره سرویس‌های بهداشتی، سنگ آشپزخانه و… مورد استفاده قرار گرفته و دربسیاری از اوقات نمای منحصربه‌فردی را ایجاد می‌نمایند.

خرید سنگ ساختمانی رنگی

در هنگام خرید سنگ‌های ساختمانی رنگی بهتر است موارد متعددی مدنظر قرار گیرند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

نوع کاربری سنگ

اینکه سنگ قرار است در کدام بخش از ساختمان مورد استفاده قرار گیرد، اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال کاربرد رنگ‌های تیره برای کف‌پوش فضاهای نه چندان بزرک به دلیل کوچک‌تر جلوه دادن آن‌ مکان به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

کیفیت سنگ

کیفیت مناسب سنگ مانند لب‌پر نبودن آن، نداشتن ترک و شکستگی و مواردی از این قبیل بسیار مهم است.

نوع سورت سنگ

سنگ‌های ساختمانی معمولا در سورت‌های متنوعی مانند سوپر، ممتاز، درجه یک و درجه دو دسته‌بندی می‌شوند و به طور قطع سورت‌های سوپر و ممتاز دارای کیفیت و قیمت بالاتری هستند.

قیمت سنگ

قیمت یکی از فاکتورهایی است که برای خرید هر نوع جنس و کالایی از جمله سنگ دارای بیشترین اهمیت است و باید مدنظر قرار گیرد.

ضمانت سنگ

امروزه به دلیل وجود بازار رقابتی، بسیاری از تولیدکنندگان و فروشگاه‌ها ضمانت‌های متعددی را برای تولیدات خود در نظر می‌گیرند و بهتر است قبل از خرید از نوع و مدت این ضمانت‌ها مطلع شوید.

قیمت سنگ نمای ساختمانی

امروزه برای ساختمان‌سازی، مصالح متعددی وجود دارد که هر کس با توجه به سلیقه و بودجه موردنظر خود می‌تواند محصول دلخواه خود را انتخاب و خریداری نماید. با این حال سنگ‌های ساختمانی همچنان مانند  سال‌های گذشته محبوبیت بسیار بالایی داشته و در صدر لیست خرید مصالح ساختمانی قرار دارند. دلیل این محبوبیت نیز می‌تواند به ویژگی‌های منحصربه‌فرد سنگ‌ مانند استحکام و مقاومت بالا، دوام و طول عمر زیاد، رنگ‌بندی بسیار متنوع آن‌ها و مواردی از این قبیل مربوط باشد. سنگ‌های طبیعی انواع متنوعی و زیبایی دارند که در وهله اول می‌توانند چشم هر بیننده‎ای را به خود خیره نمایند.

سنگ‌های تراورتن، گرانیت، مرمریت، مرمر و چینی از مهم‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها بوده که به جز سنگ چینی همگی از رنگ‌های متنوع و زیبایی برخوردارند و در بخش‌های مختلف ساختمان به کار برده می‌شوند. در واقع اگرچه سنگ‌های روشن مانند سفید و کرم برای کاربرد در تمام نواحی ساختمانی دارای طرفداران بیشتری هستند، اما رنگ‎های دیگر مانند شکلاتی، طوسی، مشکی، آبی، لیمویی و… نیز در سال‌های اخیر جای خود را در صنعت ساختمان‌سازی پیدا کرده و مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته‌اند.